/// Als educatieve tak van het productiehuis Bandido verenigt Filmeducatie.be
filmpraktijk en filmvorming. Filmeducatie.be biedt filmlessen en filmworkshops aan
voor het onderwijs en verenigingen. Naast ons standaard educatief aanbod werken we
ook een programma-op-maat uit voor je school of groep. Als productiehuis stellen we
eveneens onze professionele video-opname service ter beschikking tegen een betaalbare
prijs. We wensen je alvast veel filmplezier!
De dansvoorstelling ‘Anonimity’ heeft een interessant uitgangspunt: de mensen zijn op de dool en de wereld is verdeeld in 5 blokken.
Elk blok wordt gesymboliseerd door een geometrische figuur (vierkant, cirkel, ruit, …) en een bepaalde kleur. Die vertegenwoordigen
op hun beurt één bepaalde groep mensen, zoals ondernemers of wetenschappers. Op het wereldcongres ‘Anonimity’ wordt uiteindelijk
beslist over de toekomst van de wereld.
Wil je ook een videocaptatie van een dansvoorstelling, neem dan eens een kijkje bij onze
videoservice Recvideo.be.
/// Workshop-op-maat rond thema ‘identiteit’
Het Mona Filmfestival vertoont jaarlijks bijzondere films uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. ‘Via films en documentaires draagt
MONA bij aan een open, nieuwe kijk op de regio en een evenwichtiger beeldvorming over o.a. de Amazigh, Arabische, Turkse, Koerdische
en Iraanse wereld en de diaspora’, aldus Mona. Naast de filmvertoningen organiseert Mona ook workshops in de rand van het festival.
Een ervan was deze workshop rond het thema identiteit voor kinderen van de lagere school.
/// Kinderdansvoorstelling ‘Mongolfiera’
De kinderafdeling van balletschool Capriccio maakte een schitterende dansvoorstelling met als titel ‘Mongolfiera’. De vertaling van
dit Italiaanse woord is ‘luchtballon’. Naast de scène werd een haast levensgrote luchtballon opgesteld, die gemaakt was van
tientallen kleine ballonnen. De ballonnenmaker die ook de rol van verteller vervulde, praatte de verschillende dansscènes aan
elkaar, die finaal uittmondden in een massadans. Hieronder kan de je intro en de eerste dans van de voorstelling bekijken.
/// Promotiefilm ‘taalonderwijs in basisschool’
Basisschool De Boomgaard heeft een aparte visie op taalonderwijs in de basisschool ontwikkeld. De kerngedachte is om taalontwikkeling
bij de leerlingen in alle schoolactiviteiten te stimuleren en te integreren, van de kleinste kleuters tot de zesdejaars. Dit gebeurt
voor zowel de Nederlandse moedertaal als Frans en Engels. Samen met Filmeducatie.be hebben ze hun visie en werkwijze kernachtig gestalte gegeven
in een informatieve film.
/// Concert voor het goede doel
In het kader van de Warmste Week van Stubru’s Music For Life organiseerde De Gilde van Asse een eindejaarsconcert. De integrale
opbrengt van het concert ging naar Hopperank, een vzw die begeleiding geeft aan zelfstandig wonende, volwassen personen met een
beperking.
Tijdens het concert traden de Gildejeugd, de Gilde zelf en het jeugd- en jongerenkoor van de muziekacademie van Zellik op.
Filmeducatie.be verzorgde de multicameracaptatie van dit warme concert. Hieronder kan je enkele fragmenten van het concert bekijken.
/// Promotiefilm ‘Car one’
De leerlingen en leerkrachten van een 3de graad autotechniek hebben in samenwerking met Filmeducatie.be een promotiefilm gemaakt over hun
studierichting. Ze stellen hierin hun nieuwe onderwijsmethodiek voor. In deze methodiek krijgen de leerlingen bijzonder veel vrijheid
én verantwoordelijkheid om hun leerproces zelf in handen te nemen.
Om deze promotiefilm te maken, hebben we 1 dag samen aan een videoconcept geschreven waarin de visie van de school en de stem van zoveel
mogelijk betrokkenen kernachtig werd gebundeld. In de dagen en weken daarop werden de opnames voorbereid. Het resultaat van de
promotiefilm werd getoond aan zowel de schoolgemeenschap als de externe partners met wie de school samenwerkt. De film geeft een getrouw
beeld van hoe de studierichting autotechniek in deze school wordt ingevuld.
/// Succesvolle première kortfilm ‘De laatste dag’
Op 19 november ging onze nieuwste kortfilm in première. Als opwarmer voor de avond toonden we eerst een greep uit de films die
we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Daarna kwam de hoofdbrok van de avond met de screening van ‘De laatste dag’. De kortfilm
behandelt enkele hete hangijzers in het Vlaamse secundair onderwijs. Twee onderwijsvisies worden in de film tegenover elkaar geplaatst.
Met deze film proberen we een bijdrage te leveren aan het debat over het huidige onderwijslandschap in Vlaanderen.
De cast en crew werden na afloop van de filmvoorstelling geïnterviewd en in de bloemetjes gezet. De interviews over de thematiek
en de visuele stijl van de film werden door de toeschouwers als verhelderend ervaren. De reacties op de kortfilm waren dan ook heel
positief. De avond werd afgesloten met een drankje en een gezellige babbel over de film die heel wat bedenkingen over het onderwijs
heeft losgeweekt.
/// 6WWIB maakt een film over de toekomst van de EU
Dit jaar viert de Europese Unie haar 60ste verjaardag. Het is echter een jubileum dat overschaduwd wordt door de verschillende crisissen
waar de Unie vandaag mee te kampen heeft. De uitdagingen zijn zo groot dat volgens sommigen de Europese Unie geen toekomst meer heeft.
De leerlingen van 6WWIB maakten een filmpje waarin ze hun kijk geven op wat zij belangrijk vinden aan de Europese Unie. Ze behaalden
hiermee de 3de prijs in de EU-videowedstrijd die werd uitgeschreven door de kanselarij van de Eerste Minister.
Dit is de lange versie van hun filmpje, zonder de tijdsbeperking van 90 seconden. Zeg maar hun 'director's cut'.
/// OLV Ter Duinen wint Europees verkeersproject met o.m. een campagnefilm
De leerlingen van OLV Ter Duinen hebben een grootse multimediale campagne voor veilig verkeer op poten gezet. In het kader van
een Europees project ‘Safety Tunes’ en in samenwerking met Mobiel21 ontwikkelden de leerlingen van het vijfde jaar BSO een
sensibiliseringscampagne voor hun leeftijdsgenoten. Via o.m. een uitgebreid pakket van gadgets, stripverhalen, houten stripfiguren
en een campagnefilm verspreiden ze de boodschap in zo veel mogelijk scholen, jeugdhuizen, fuiven en op sociale media. De film, die
tot stand kwam met de medewerking van Filmeducatie.be, werd ook vertoond op het Vlaams Congres voor Verkeersveiligheid en werd er
zeer enthousiast onthaald.
Op het slotfeest van Safety Tunes werd de campagne, die de titel A High Five for a Safe Drive kreeg, bekroond met de
1ste prijs. De jury was heel lovend over het project, omdat de leerlingen op korte tijd een zeer brede campagne uitwerkten die verspreid
werd tot ver buiten de schoolmuren en jongeren doet nadenken over hun attitude in het verkeer. Verschillende politiediensten maken nu
voor hun eigen preventiecampagne dankbaar gebruik van het sensibiliseringspakket van de leerlingen. De winnende campagne wordt later door
Mobiel21 in Warschau (Polen) voorgesteld, samen met de andere Europese winnaars. De campagne kreeg ook veel media aandacht en niet
alleen in de regionale kranten. High Five for a Save Drive won bv. de Plezante Premie van Qmusic ter waarde van 3000€.
Kürt Rogiers en politierechter Kathleen Stinckens zijn de enthousiaste peter en meter van het
hele Safety Tunes-project. Zij waren op de avond van de prijsuitreiking te gast in het VRT-programma ‘Van Gils & gasten’ waarin ook een
stukje van de campagnefilm te zien was.
Via deze links vind je extra informatie over het project:
High Five for a Safe Drive Facebook Mobiel21 - Safety Tunes European Road Safety Tunes
/// Filmproject-op-maat: een project rond identiteit met een OKAN-klas
Het Sint-Martinuscollege van Overijse is een samenwerkingsverband aangegaan met het lokale Cultuurcentrum, Canon Cultuurcel
(Dynamo3) en Filmeducatie.be om een project rond identiteit uit te werken voor een OKAN-klas. Samen hebben we de handen in
elkaar geslagen om met de leerlingen die afkomstig zijn uit o.m. Roemenië, Palestina, Afghanistan en de Filipijnen na te
denken over identiteitsvorming. De vragen ‘wat hebben we gemeenschappelijk en waarin verschillen we van elkaar?’ vertaalden we
uiteindelijk in een symbolisch geladen film. De rode draad in de film zijn de belangrijkste feesten/rituelen in een
mensenleven, die gemeenschappelijke wortels hebben in de meeste culturen. De film toont deze scharniermomenten in het
leven van elke mens, van geboorte tot de dood, en tussendoor zien we het huidige schoolleven van de leerlingen in de OKAN-klas.
De leerlingen waren terecht fier op het eindresultaat.
/// Verrassingsvideo op een vrijgezellenfeest
Naar aanleiding van een nakend huwelijk heeft de zus van de aanstaande bruid beslist om een alternatieve
vrijgezellenavond te organiseren. Samen met 11 vriendinnen heeft ze een gepersonaliseerde videoclip gemaakt op
basis van de originele videoclip 'Girls wanna have fun' van Cyndi Lauper. In de aanloop van de opnames werden
stiekem de acteerrollen verdeeld en alle kostuums en rekwisieten verzameld. De videoclip moest immers een geheim
blijven voor de aanstaande echtgenoot, die overigens zelf een personage was in de videoclip. Groot was dan ook
zijn verbazing (en van de gasten) wanneer tijdens het huwelijksfeest de videoclip op groot scherm werd
geprojecteerd. Hieronder kan je meegenieten van de verrassingsclip.
/// Promotiefilm studierichting 'Office management en talen'
Enkele leerlingen en leerkrachten van het 4de en 5de jaar Handel-Talen/Secretariaat-Talen hadden het plan opgevat
om hun studierichting in de kijker te plaatsen door een promotiefilm te maken. Ze bedachten een concept waarbij ze
de oude benadering van talenonderwijs lieten contrasteren met de hedendaagse, moderne invulling van hun studierichting.
Die contrastwerking heeft Filmeducatie.be ook doorgetrokken in de visuele stijl van de film. Tegelijkertijd met de
lancering van deze film heeft de school een naamswijziging van de studierichting doorgevoerd. De studierichting heet
voortaan 'Office management en talen'. Hieronder kan je het resultaat van hun werk bekijken.
/// Theatercaptatie Opendoek vzw - ClicKlik'
In mei van dit jaar heeft Filmeducatie.be in opdracht van Opendoek vzw een integrale multicameracaptatie gemaakt van het theaterstuk
Een zwaar klote feestje ~ Une sacrée putain de fête. Opendoek vzw omschrijft dit project als volgt: Vlaamse en Waalse acteurs brengen een op maat gemaakte tweetalige tekst van topauteur Arne Sierens op de scène.
De voorstelling “Een zwaar klote feestje ~ Une sacrée putain de fête” is een uitgangsbord voor het Belgisch amateurtheater.
De première op 7 mei 2016 in Bozar kadert binnen het slotevenement van de Week voor de Amateurkunsten, Match.
Meer informatie over dit project vind je hier.
Hieronder kan je alvast de teaser van het stuk bekijken. Voor meer informatie over onze videocaptatieservice klik
hier.
/// Filmgedichten op het Jeugdfilmfestival
In het kader van het Jeugdfilmfestival verzorgde Filmeducatie.be een workshop filmgedichten maken in Antwerpen
en Brugge. Wij gingen hiervoor eerst op zoek naar geschikte gedichten voor de leeftijdscategorie van 6-10 jaar.
We selecteerden nauwkeurig een 4-tal speelse en melancholische gedichten en maakten een filmconcept klaar om de gedichten
te vertalen naar beeld en klank. Hierbij kozen we ervoor om in sommige filmgedichten een voice-over te gebruiken
terwijl we in andere het gedicht integreerden in een soort dialoogvorm. In 1 gedicht gebruikten we een mengvorm.
Het resultaat van deze workshop werd op het einde van het filmfestival, tijdens een toonmoment, op groot scherm
geprojecteerd voor de deelnemers, hun ouders en andere geïnteresseerden. Je kan dit resultaat ook hieronder bekijken.
/// Filmpremière Jaarproject 'De Boomgaard Movie'
Op het einde van het afgelopen schooljaar ging 'De Boomgaard Movie' in première in het Cultureel
Centrum van Mol. Het was de apotheose van een volledig schooljaar waarin rond het thema 'De Rode
Loper' werd gewerkt. Elke klas in deze basisschool, van de eerste kleuterklas tot het zesde
leerjaar, maakte 1 of meerdere films rond één bepaald filmgenre. Op 7 juni was het dan zo ver.
Dan presenteerden de leerlingen vol trots, tijdens 4 opeenvolgende voorstellingen, het resultaat
van hun harde werk. Elke leerling van de school kreeg 'screen time', of het nu om een hoofdrol
of nevenrol ging.
De voorstelling werd opgevat als een Oscaruitreiking. Enkele leerlingen van het zesde leerjaar
vermeldden telkens de 3 genomineerde films per categorie, waarna de winnende film werd bekend
gemaakt en vertoond. 19 Films uit diverse genres zoals beste dansfilm, beste avonturenfilm, beste
science fictionfilm, beste western, beste sprookjesfilm enz., passeerden de revue. Tussen de
uitreikingen door toonden andere leerlingen van het zesde jaar videosketches die de verschillende
films van grappig commentaar voorzagen.
De reacties van het publiek waren bijzonder lovend. Zelfs leerlingen waren verrast over de impact
van de beelden op het grote scherm. Sommigen waren zo verbaasd en ontroerd over hun eigen
metamorfose dat ze de foyer in renden om er een traantje weg te pinken en om van de emoties te
bekomen. De première werd een groot succes.
Filmeducatie.be begeleidde dit jaarproject van begin tot einde, van filmscript tot afgewerkte
montage. De school werd intensief gecoacht in zowel het leerproces als het behalen van een
uitstekend resultaat. Er is tijdens de duur van het project heel wat knowhow in de school
binnengesijpeld over het opzetten van een cultuurproject. Dat zag ook Canon, de cultuurcel van
het departement Onderwijs. Zij verleenden financiële steun aan dit project via Dynamo3.
Hierboven kan je 1 van de 19 vertoonde films bekijken, nl. een parodie op 'FC De Kampioenen'
door het eerste leerjaar. Een 2de filmpje, 'De Sprookjesboom', een sprookjesfilm
door de eerste kleuterklas, kan je hieronder bekijken.
/// Filmeducatie.be op prospectie in Barcelona
Ook in de zomervakantie rust Filmeducatie.be niet (ook al draaien we op een zomers ritme).
Tijdens een prospectiebezoek aan de Catalaanse hoofdstad Barcelona maakten we een klein
portret van enkele bezienswaardigheden van deze mooie stad.
'Of men and monuments', de titel van dit portret, verwijst naar de talrijke culturele landmarks
die Barcelona te bieden heeft én de mensen die de stad bevolken. Kunstwerken van o.m.
Antoni Gaudí en Joan Miró passeren de revue.
/// Filmeducatie.be maakt videoreportage in Zuid-Afrika
Wanneer Nelson Mandela in 1994 president van Zuid-Afrika werd, riep hij iedereen in Zuid-Afrika
op om de natie herop te bouwen vanuit zijn eigen interesseveld. Belgium Campus leverde
haar bijdrage door een universiteit op te richten in haar 'field of expertise', nl.
IT-onderwijs. De Belgische oprichters zagen immers dat het land een grote nood had aan hoog
gekwalificeerde IT'ers (o.a. voor de banksector).
Ze bouwden een campus in Pretoria, omgeven door de natuur, waar ze niet alleen het beste
IT-onderwijs in Zuid-Afrika aanbieden, maar ook oog hebben voor de persoonlijkheidsontwikkeling
van de studenten. Ook al hebben studenten met een Belgium Campus-diploma 100% kans (!) op
tewerkstelling, toch staat 'presteren' niet centraal. De filosofie van Belgium Campus draait
rond het Afrikaanse principe 'Ubuntu, i.e. het diepe besef van onderlinge verbondenheid en
intermenselijke solidariteit.
Het verbaast dan ook niet dat Belgium Campus een grote diversiteit kent in zijn
studentenpopulatie (zowel in ras als gender). Dat is geen evidentie in een land dat extreem
verdeeld was tijdens het apartheidsregime.
Die verbondenheid strekt zich verder uit dan de
thuisbasis Pretoria. De campus heeft nl. verschillende uitwisselingsprogramma's in binnen- en
buitenland met bedrijven en onderwijsinstellingen (o.a. met de universiteit van Hasselt).
De belangstelling vanuit België is overigens groot. Niet zo lang geleden werd de campus
vereerd met een handelsbezoek van o.m. prinses Astrid en de voormalige minister van
wetenschappelijk onderzoek & innovatie, Ingrid Lieten.
Filmeducatie.be heeft in opdracht van Belgium Campus een portret gemaakt van deze 'IT-versity'.
/// Basisschool verfilmt de moord op prins Ferdinand
In 2014 is de herdenking van WOI op grootschalige wijze in heel het land van start gegaan.
Ook in het onderwijs is er veel aandacht voor deze gruwelijke periode uit de geschiedenis.
De gemeenteschool van Kruibeke heeft wel een zeer originele invulling gegeven aan hun
WOI-project. De vijfdejaars van deze school hadden nl. het plan opgevat om de moord op
prins Frans Ferdinand in Sarajevo te verfilmen. Daarvoor kregen ze hulp van honderden
figuranten uit de andere klassen. Getooid in de klederdracht van die tijd, verzamelden ze
op het kerkplein van Bazel, dat het gedroomde historische decor vormde voor de enscènering.
Er kwamen zelfs paarden en een koets aan te pas.
Filmeducatie.be leidde de opnames in goede banen. We kozen ervoor om niet alleen de
gebeurtenissen zo historisch getrouw mogelijk weer te geven, maar om ook de 'filmlook' van
die tijd na te bootsen. Dat betekent dat de uiteindelijke film in zwart-wit te zien is,
zonder klank (uitgezonderd de klank van de projector), met stof en krassen op de pellicule,
in een 4:3 beeld-formaat en met pancartes.
De film werd uiteindelijk geïntegreerd in de WOI-musical waaraan de hele school deelnam.
Het totale project kon op de goedkeuring van Canon rekenen. Dankzij hun financiële steun
(via Dynamo3) kon de school dit project realiseren.
Op cultuurkuur.be kunnen scholen en cultuurorganisaties elkaar rechtstreeks contacteren.
Organisatoren publiceren hun aanbod en bereiken meteen de juiste doelgroep. Scholen contacteren organisatoren en gaan met hen aan de slag.
/// Workshop in de kijker: een videoclip maken
Maak een coole videoclip met je klas!
/// Projectsubsidies met Dynamo3
Dien een filmproject in bij Dynamo3 van Canon, de cultuurcel van het
Departement Onderwijs. Misschien maak je kans op financiële steun. Wij
kunnen je alvast helpen om je filmproject in goede banen te leiden.