/// Als educatieve tak van het productiehuis Bandido verenigt Filmeducatie.be filmpraktijk en filmvorming. Filmeducatie.be biedt filmlessen en filmworkshops aan voor het onderwijs en verenigingen. Naast ons standaard educatief aanbod werken we ook een programma-op-maat uit voor je school of groep. Als productiehuis stellen we eveneens onze professionele video-opname service ter beschikking tegen een betaalbare prijs. We wensen je alvast veel filmplezier!


/// FILMLESSEN

Elke filmles behandelt een aspect van de filmkunst (bv. montage, filmgenres, acteerstijlen, enz.). Anders dan bij filmbesprekingen leggen wij hier het accent op de filmesthetica en de filmtechniek, eerder dan de film te gebruiken als hefboom voor een discussie over een maatschappelijk thema. We stimuleren het kijken naar film als film en niet als een audiovisuele illustratie bij een ander lesonderwerp.

Een voorbeeld: in de filmles over geluid halen we 'The Great Dictator' aan als voorbeeld. We behandelen daar niet zozeer de opkomst van het nazisme en het begin van de 2de Wereldoorlog (filmthema), maar eerder Chaplins eerste experimenten met geluid (thema van de filmles). Omdat film uiteraard niet los staat van een maatschappelijke context leggen wij, waar nodig, de verbanden met de thematiek die de film aansnijdt.

Het thema van elke les wordt ontleed en toegelicht met talrijke filmfragmenten en documentaires. Desgewenst kan na de filmles een volledige film vertoond worden als illustratie bij de filmles. Die film kan in samenspraak gekozen worden.

Onder de 'Details' vind je een overzicht van onze filmlessen.

/// Details

  • Bij de uitwerking van de filmlessen houden we steeds rekening met het niveau en de voorkennis van de doelgroep
  • max. aantal deelnemers: te bespreken
  • Duur: 50-100 min.
  • Prijs: 200 euro + vervoer (0,45 eur/km)
  • De aanvrager voorziet: voldoende verduisterd lokaal, tv/beamer, micro (bij grote groep)
  • Filmeducatie.be voorziet: handout voor de deelnemers, demonstratiemateriaal

/// Eerste filmstapjes

Een kennismaking met kijken naar film. We leggen de basisgrammatica van film uit met talrijke filmfragmenten. Met een camera tonen we wat een "interessant" beeld is en hoe je daarmee een heel verhaal kan vertellen. We demonstreren ook hoe geluid een belangrijke rol kan spelen om de sfeer van een film te bepalen. Tot slot tonen we hoe montage werkt door zelf een stukje film te monteren. Een filmles met veel kijk- en doeplezier. Geschikt voor leerlingen uit het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair.

/// Beeld/camera

alternate text

Wat maakt een beeld tot een 'filmisch' beeld? Welke beeldconventies worden al een eeuw lang gehanteerd in cinema? Wat is het verschil tussen een totaal, half-totaal, two-shot, borst shot, close-up, kikkerperspectief, vogelperspectief, enz.? Wat is statische camera en dynamische camera? Welke films staan bekend om hun picturale kwaliteiten? Wie zijn de belangrijkste 'Directors of Photography'? We illustreren deze les niet alleen met beeldfragmenten, maar we geven ook een livedemonstratie met een camera.

/// Geluid

alternate text

De invoering van de klankband maakte abrupt een einde aan bijna 3 decennia van stille film. Waarom werd live-klank toegevoegd aan het beeld? Beeld zonder klank blijft film, maar klank zonder beeld is radio. Hoe werd en wordt klank gebruikt? Is het nog weg te denken uit film? Charlie Chaplin, een icoon uit de stille film nota bene, was een van de eersten die (in "The great Dictator") inventief gebruik maakte van deze nieuwe dimensie in film. Hoe is dit verder geëvolueerd?

/// Montage

alternate text

Wat is montage en waarom is het zo belangrijk in het totale filmproces? Waar en wanneer is filmmontage ontstaan en hoe is het tot vandaag geëvolueerd? Wat is continuïteitsmontage en discontinuïteitsmontage? Welke soorten filmmontage onderscheiden we? Welke rol hebben de montagepioniers D.W. Griffith en Sergei Eisenstein gespeeld bij de totstandkoming van de moderne montage?

/// Filmgenres

alternate text

In plaats van één integrale film serveren we gedurende 100 min. een pleiade aan fragmenten uit zoveel mogelijk verschillende filmgenres, gaande van psychologisch drama tot absurde komedie. Uit de praktijk blijkt dat veel deelnemers zo aangestoken zijn door een fragment dat ze later uit eigen beweging de volledige film thuis bekijken. Dat is ook de opzet van deze les: de honger naar film aanscherpen i.p.v. ter plekke bevredigen. Een 15-tal filmgenres passeren de revue met grondige toelichting van hun kenmerken.

/// Scenario

alternate text

Een goede film begint met een goed verhaal, zegt men. Omdat film beeldtaal is, hoeft dit geen absolute waarheid te zijn. Een filmscenario is immers meer dan de weergave van een goed verhaal. Het scenario is het meest onderschatte onderdeel van een filmproductie. Dat is opmerkelijk omdat alle filmmakers afhankelijk zijn van een scenario. Want zonder script geen film. Aan filmscenario's wordt jaren onzichtbaar gesleuteld, verschillende versies bedacht en, als het meezit, worden ze ook verfilmd. We bekijken de regels en structuren waaraan een filmscenario beantwoordt. Heel veel films volgen immers dezelfde patronen. Wie zijn tegenwoordig de grote scenaristen? Hoe gaan zij om met deze aloude conventies? Zijn er geheimen voor een goed scenario? Welke films worden geroemd vanwege hun originele scenario's?

/// De Vlaamse film

alternate text

De Vlaamse film beleeft momenteel hoogdagen. Dat is de afgelopen decennia wel anders geweest. Saai. Amateuristisch. Regionaal. De Vlaamse film had vroeger in Vlaanderen geen al te beste reputatie. De vooroordelen van de Vlaming t.a.v. de Vlaamse film stammen uit de tijd dat de Vlaamse film quasi synoniem was voor plattelandsfilm (zoals 'Boerenpsalm'). De Vlaamse films zijn echter, sinds 'Crazy love' van Dominique Deruddere, geëvolueerd tot volwassen grootstadfilms en kennen op dit moment een grote boom met talrijke releases die bovendien zeer divers zijn in visuele stijl en inhoud. Waar komt die kentering vandaan? Is deze Vlaamse filmrenaissance het begin van een bloeiende permanente filmindustrie, of is dit een tijdelijke trend?

/// Acteerstijlen

alternate text

"Die film, je weet wel, met Johnny Depp": van alle film credits zijn jongeren het meest gefascineerd door de acteurs en actrices, door de film stars zeg maar. Van de methoden waarvan acteurs zich bedienen zijn jongeren zich minder bewust. Elke acteur kan je nochtans situeren in een of andere 'acteerschool'. Van welke technieken maken acteurs gebruik om in de huid van een personage te kruipen? Hoe kunnen regisseurs hen daarbij helpen? Welke films zijn beroemd/berucht voor hun acteerprestaties?

/// Kortfilm

alternate text

Er was een tijd dat elke lange bioscoopfilm voorafgegaan werd door een kortfilm. Vandaag is de kortfilm echter een genre geworden dat om commerciële redenen geen plaats meer heeft in de reguliere bioscoopprogrammaties. Nochtans zijn kortfilms volwaardige cinema-producten, vaak gemaakt met dezelfde hoog-technologische middelen als langspeelfilms. Alleen de dynamiek, plotontwikkeling en -afronding zijn anders. Onze filmregisseur tracht in deze les, aan de hand van zijn eigen kortfilms, een beeld te schetsen van de eigenheid van kortfilms. Hij staat uitvoerig stil bij hoe kortfilm in Vlaanderen wordt gemaakt.

/// kortfilm vs. videokunst

alternate text

Voor velen is kortfilm hetzelfde als videokunst omdat ze beiden kort zijn en nauwelijks of niet in bioscopen getoond worden. Nochtans zijn dit 2 verschillende werelden. In deze les bekijken we de eigenschappen en kenmerken van beide genres. We leggen de verschillen bloot van beide disciplines aan de hand van talrijke voorbeelden. Dit is een ideale voorbereiding op een bezoek aan een museum voor moderne kunsten of een videokunstfestival zoals de Contour biënnale in Mechelen.

/// filmstijlen/filmstromingen

alternate text

De filmkunst is niet vandaag uitgevonden. Dus is het evident dat elke film die vandaag in de bioscoop verschijnt schatplichtig is aan zijn voorgangers. Elke film, in een zuivere of gemengde vorm, kan je situeren in een reeds bestaande stijl of stroming. In deze les besteden we vooral aandacht aan hoe de Duitse expressionistische film van de jaren 20 en de Franse naturalistische film van de jaren 30 cineasten uit alle hoeken van de wereld tot op vandaag nog steeds beïnvloeden. Die doorwerking illustreren we met fragmenten uit actuele, bekende films.

/// wereldcinema

alternate text

De eigenlijke titel van deze film, nl. "11'09''01" verraadt enigszins de opzet van dit intrigerend filmproject. 11 vooraanstaande regisseurs uit 11 verschillende landen werd gevraagd om elk een kortfilm te maken die exact 11 minuten, 9 seconden en 1 filmframe (= 1/24ste van een seconde) lang is. Het thema handelt uiteraard over de dramatische gebeurtenissen van elf september 2001. Elk van de regisseurs interpreteert dit thema op zo'n persoonlijke wijze dat de meeste kortfilms zich ver van de V.S., laat staan van de Twin Towers in New York, afspelen. Een unieke kijk op wereldcinema.

/// focus op 1 regisseur

alternate text

In deze filmles focussen we op het leven en vooral werk van 1 verdienstelijke filmmaker. Dat kan gaan van levende filmlegenden zoals Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Zhang Yimou, Pedro Almodovar, Michael Haneke, David Lynch of Quentin Tarantino, tot regisseurs die in het verleden filmgeschiedenis geschreven hebben, zoals Federico Fellini, Ingmar Bergman, Krzysztof Kieslowski of de gebroeders Taviani. Wat maakt hun werk zo intrigerend? Welke plaats nemen ze in de filmgeschiedenis in en waarom?

/// Vragen?

Email: info apenstaart filmeducatie.be
Tel: 0474/68 52 32